شهریور 1397 مقالات 0 دیدگاه

همه چیز درباره استاندارد API | استاندارد API چیست؟

حتما تا کنون نام استاندارد API به گوش شما خورده و یا نام آنرا بر روی جعبه ها و قوطی ها روغن موتور دیده اید
در این مقاله اختصاصی اویلاین سعی بر معرفی ، توضیح و تاریخچه این استاندارد API و انتخاب روغن موتور مناسب با کمک این استاندرد میپردازیم.

در زمان قدیم به دلیل پايین بودن تکنولوژی موتور خودرو ها  ، نیازی به وجود استاندارد های مختلف نبود و یک روغن موتور با سطح کیفی یکسان پاسخگوی نیاز همه خودر ها بود.
اما با انقلاب صنعتی و پیشرفت روز به روز صنایع مختلف ازجمله صنعت خودرو سازی ، تکنولوژی موتور خودرو ها نیز بالا رفته و نیازشان به روغن موتور های با کیفیت ، بیشتر از همیشه شد.

در میان همه ی استاندارد های کیفی مختلف ، استاندارد API معتبر ترین آنها میباشد. اهمیت این استاندارد به قدریست که بر روی تمامی روغن موتور های دنیا درجه بندی آن نوشته شده و یکی از معیار ها اصلی انتخاب روغن موتور میباشد. این استاندارد توسط انجمن نفت آمریکا برای دسته بندی روغن موتور ها بر اساس کیفیت انها میباشد.

استاندارد API دارای دو گروه برای خودرو های شخصی (بنزینی) و خودرو ها تجاری (دیزلی) میباشد. برای نشاندهی سطح کیفیت از دو حرف انگلیسی برای هر گروه استفاده میشود:
حرف اول گروه خودرو های بنزینی S (مخفف service) و حرف دوم آن که نشان دهنده سطح کیفی میباشد , از حرف A که پایین ترین سطح میباشد شروع میشود. به عنوان مثال استاندارد SA کمترین سطح کیفی را داراست و حروف بعد از A به ترتیب استادارد های بالاتری را نشان میدهد.
توجه بفرمایید که بالاترین سطح ارایه شده تا پایان سال ۲۰۱۷ ، SN میباشد.
همچنین حرف اول گروه خودرو های تجاری ، C (مخفف commercial) بوده و ترتیب کیفی آن مشابه همان بنزینی هاست.
بالاترین سطح خودرو های دیزلی نیز تاکنون CK است.

در تصویر زیر میتوانید سطوح مختلف استاندارد API را از ابتدا تا کنون مشاهده فرمایید:

استاندارد API چیست؟

توجه بفرمایید برای اطلاع از حداقل سطح استاندارد API موردنیاز خودرو خود حتما به دفترچه و یا وب سایت رسمی سازنده خودرو خود مراجعه کرده و به هیچ عنوان به توصیه عزیزان تعویض روغنی و تعمیرگاه ها و دفترچه های غیررسمی ، از روغنی مغایر با سطح کیفی توصیه شده کمپانی سازنده استفاده نفرمایید.

این نکته را هم در نظر داشته باشید بیشتر کمپانی های سازنده خودرو استفاده از روغن موتور با استاندارد API بالاتر را بلامانع و مفید تر توصیه کرده اند.